Sedmnáctý ročník výročních knižních cen Magnesia Litera se koná sto let od založení Československé republiky. Tento historický moment byl zároveň spojen s výraznou státní i společenskou podporou české literatury a slovesnosti, jejímž projevem byl mimo jiné v roce 1919 zákon o veřejných obecních knihovnách, díky němuž má Česko dodnes jednu z nehustších sítí veřejných knihoven, nebo Státní cena za literaturu udělovaná českým spisovatelům od roku 1920. Proto bychom v rámci cen Magnesia Litera na toto výročí chtěli upozornit.

Jestliže ceny Magnesia Litera každoročně hledají nejlepší knihu kalendářního roku, rozhodli jsme se při zpětném pohledu pokusit o něco podobného a vybrat pomyslnou knihu roku v každém roce počínaje právě datem 1918. Ve spolupráci s literárními historiky jsme proto vybrali pět „nominací“ za léta 1918 – 2001, z nichž pak literární veřejnost (celkem hlasovalo 165 lidí) během ledna vybrala vítěze. V letech následujících již byly ceny Magnesia Litera vyhlašovány a knihu roku tedy máme určenu. Nyní budou probíhat dvě hlasování: jednak bude znovu hlasovat literární veřejnost, k níž se připojí prostřednictvím webu www.magnesia-litera.cz i veřejnost široká. Trojice knih, které v obou hlasováních získají nejvíce hlasů, budou oznámeny v průběhu vyhlašování cen Magnesia Litera ve středu 4. dubna. Výběr nemá ambici stát se autoritativním, je to především hra. Hra, jejímž prostřednictvím bychom chtěli podnítit zájem širší veřejnosti o českou literární historii uplynulých sta let.

Loňský ročník výročních knižních cen Magnesia Litera tradičně výrazně napomohl vyšším prodejům u většiny vítězných knih. Kniha roku 2018, román Bianky Bellové Jezero, atakovala podle nakladatelství Host bestsellerovou hranici 10 000 prodaných výtisků: od září 2016, kdy kniha vyšla, se do února 2017 prodalo 1570 výtisků, po zveřejnění nominací v březnu do konce roku dalších 7840 výtisků, dohromady tedy 9410 výtisků. Dobře si vedla také vítězná próza: nakladatelství Odeon uvedlo, že prodeje románu Marka Šindelky Únava materiálu narostly z původních cca 2000 prodaných výtisků na více než 5000 prodaných výtisků.

V loňském roce se objevily hned dvě knihy blogů, které zvítězily v kategorii Magnesia Blog roku a společnost Karlovarské minerální vody jejich vydání podpořila částkou 50 000 Kč. Jednak konečně došlo k vydání blogu Tomáše Prince Humans of Prague, jehož knižní verzi nakladatelství Labyrint připravilo v reprezentativním barevném provedení a dvojjazyčně (tj. také v angličtině), a také neformální autorské sdružení KKRD Boys vlastním nákladem vydalo loni oceněné blogy jako třetí svazek jejich knižní edice pod názvem Bichla III: Machlbery bro. Nestatutární kategorie Magnesia Blog roku bude vyhlášena i letos, jejími porotci jsou spisovatelka Kateřina Tučková, básník Milan Ohnisko a literární kritik Josef Chuchma.

Struktura hlasování se také v letošním roce přidrží fungujícího modelu: o hlavní ceně Magnesia Litera – Kniha roku a také o nadžánrové kategorii DILIA Litera pro objev roku bude rozhodovat třísetčlenný sbor hlasujících (hlasoval i o knihách století), který tvoří lidé všech profesí knižní branže: knihkupci, knihovníci, redaktoři, kritici, pedagogové i samotní autoři, samozřejmě s vyloučením těch, u nichž by mohl nastat střet zájmů. O nominacích a vítězích jednotlivých kategorií rozhodují odborné pětičlenné poroty. Předsedou poroty zůstává publicista a šéfredaktor stanice ČRo Vltava Petr Fischer.

Slavnostní ceremoniál budou opět společně moderovat Daniela Písařovicová a Jiří Havelka. Večer bude od 20.20 vysílat přímým přenosem kanál ČT Art a cenám Magnesia Litera bude zasvěcen i předchozí zpravodajský pořad Události v kultuře. Ještě předtím program ČT1 odvysílá animované trailery všech nominovaných knih v devíti „minipořadech“ denně od 26. března vždy v cca 20.00 hodin. Nominovaní autoři budou mít možnost představit své knihy na čtyřech veřejných, zdarma přístupných autorských čteních, která budou probíhat v Knihovně Václava Havla (Ostrovní 13, Praha 1). Letošní ročník byl obeslán 382 přihláškami ze 139 nakladatelství či jiných subjektů (univerzity, obce, muzea či soukromé osoby), což je o 30 více, než kolik bylo přihlášeno v loňském ročníku; a nový rekord soutěže. Nejpočetněji je obeslána Litera za prózu se 77 tituly, k největšímu nárůstu došlo v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež – oproti loňským 38 titulům je jich letos přihlášeno 64. Číslo zároveň není konečné, porotci si mohou vyžádat další tituly, které mezi přihláškami postrádají – jak také již někteří učinili.

Titulárním partnerem cen je již od prvního ročníku společnost Karlovarské minerální vody se značkou minerální vody Magnesia, která mimo jiné odmění autora Knihy roku částkou 200 000 Kč. Partnerem Ceny čtenářů je opět největší české internetové knihkupectví Kosmas. Společnost odmění 500 vylosovaných čtenářů poukazem v hodnotě 200 Kč na libovolně vybrané knihy v internetovém knihkupectví kosmas.cz nebo v kamenných prodejnách Kosmas. K dispozici bude 40.000 pohlednic v knihkupectvích, knihovnách, školách či kavárnách. Aby byl jejich hlas platný, musejí čtenáři uvést knihu, která poprvé vyšla v roce 2017 a tou knihou musí být původní česká beletrie – tedy próza, poezie, publicistika nebo kniha pro děti. Hlasovat lze i elektronicky prostřednictvím internetových stránek www.magnesia-litera.czwww.kosmas.cz a to až do 31. března.

Finanční prémii získají nově také vítězové dvou dílčích kategorií. Kategorie Litera za poezii totiž získala svého patrona – společnost distribuující zápisníky Moleskine a nese tedy nový název Moleskine Litera za poezii. Vítězný básník získá prémii 30 000 Kč, stejně jako je tomu již několik let v kategorii DILIA Litera pro objev roku. Vítěz nestatutární kategorie Magnesia blog roku získá od společnosti Karlovarské minerální vody 50 000 Kč na vydání blogů knižně. Pro vítěze dalších kategorií připravily nově spolupracující instituce tvůrčí pobyty: Česká centra odmění vítěze Litery za prózu stipendijním pobytem v některém ze svých center v zahraničí, České literární centrum vyšle vítězného autora knihy pro děti i s ilustrátorem na stipendijní pobyt do bývalého kláštera v Broumově.

Mediálními partnery jsou vedle České televize časopisy Instinkt a Interview a deník Lidové noviny, dále kulturní a literární časopisy A2, Host, iLiteratura a Tvar, časopisy pro děti Sluníčko a Mateřídouška.

Počet přihlášek v jednotlivých kategoriích (celkem 382)

DILIA Litera pro objev roku: 39

Litera za publicistiku: 34

Litera za knihu pro děti a mládež: 64

Litera za naučnou literaturu: 48

Litera za nakladatelský čin: 36

Moleskine Litera za poezii: 57

Litera za prózu: 77

Litera za překladovou knihu: 66